tisdag 9 juni 2009

När det inte blir som man har tänkt sig...


... då blir det på något annat sätt.


Känner ni igen er? Att gå och se fram emot något, smida planer, lägga en rutt. Det var det Jenny och jag hade gjort inför söndagens kombinerade trädgårds- och loppisrunda. Bockat av de mest sevärda, kollat väderleksrapporten. Ställt väckarklockan på 08:00 en söndag, bara en sån sak, inte lätt för en sjusovare som jag.

Och så vägrar Elsas magbakterie och nässelfeber lämna kroppen. Efter fyra dagar med magsjuka, vätskeersättning med tesked, anti-histamin och vaknätter bidde det inte ens en tummetott av trädgårdsrundan. Så då kom tårarna igen, för batterierna var urladdade...

Ser ni glasskylten? Den klassiska glassen med hjemmelavet rån, några kulor glass, piskeflöde, jordbaersylt och sjokoladebolle som hör till när man är i Helsingör.


Som plåster på såren tog Elsa och jag "en lille tur" till Helsingör igår, det var länge sedan sist, minst ett halvår. Många av oss som bor på den här sidan sundet, brukade ha för vana att åka över någon gång i månaden. Handla blommor, om inget annat. Köpa rågbröd eller smör som är mycket godare i Danmark. Efter kronfallet går lämmeltågen på andra hållet, aldrig förr har man hört så mycket danska på Helsingborgs gator och köpcentrum! Många av vin- och sprithandlarna har fått slå igen, det finns tomma lokaler utmed hela gågatan.




Här står Elsa (hon är inte så sned, hon bara fjantar sig...) utanför favoritaffären, stängd på måndagar, det var inte meningen att jag skulle handla nå't nähä...



I eftermiddags fixade jag mellisen från himmelen åt mina ungar. Bilderna är fixade i efterhand för hungriga barn struntar i bloggbilder!


Plättbakelse med hallon- och blåbärssylt, alltså, kan det bli godare?!


F
örresten - jag vill inte ta åt mig äran för något jag själv inte har skrivit. Texten i förra inlägget tog jag från ett mail som vi sparat, ni vet ett sånt som man skickar runt till hela bekantskapskretsen för att det är så bra. Jag har ingen aning om vem som är upphovsmannen/upphovskvinnan, men tack ändå till alla er som lämnat en hälsning!


Lena

26 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Härliga Lena..vilken tur att ni fick lite mysigt tillslut..hoppas att ni får en ny chans.
Kram Lotta

Love Your Homes sa...

Skönt att ni är på benen!

Så jag håller med, önskar man var en bläckfisk ibland....ha lite tvärkoll på allt o alla, fast jag tror huvudet blir för trött av det.

Härlig dag fick ni ju i alla fall, en tur på tu man hand och med Elsa till på köpet.

Hälsa flickorna att plättar är bland det bästa jag vet, finns ingen botten liksom.

Bisou/I

Vit som snö sa...

Men så synd att resan blev inställd! Men bacilusker rår man inte över tyvärr. Tur att du o Elsa fick en mysig dag ändå.
Jag kan ju trösta dej lite med att stackars jag ALDRIG varit i Danmark! Katastrof om du frågar mej. Då har jag ändå rest massor i mitt liv men aldrig just dit!
Fina bilder!
Kram Cilla

Tulipa sa...

hej Lena!
Den där glassen du beskrev den ingår i min barndomsrepertoar...och mums så god den var!

Vad tråkigt att ni inte kom iväg!
Jag förstår fullkomligt din besvikelse! Och planeringen innan som är halva nöjet som går i stöpet...

Det kommer fler tåg!
Och vilken mellis!!! Jag blir jättesugen!!*hihi*

Kram Mariette

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Oj, vilken "bakelse" Det där hade jag gärna smakat på! Härligt!
Ja, ibland blir det inte som man tänkt sig och det är kanske det som ibland är det spännande här i livet!
Ha det så gott!

chokladblomma sa...

Vi får hoppas på en ny runda snart!
De där plättarna såg ju vääääldigt smaskiga ut...!
Krya på er ordentligt!
Kram

Tina sa...

Vilken mysig utflykt ni gjorde trots allt!!
Inte så längesen jag och familjen var nere i Helsingborg och turade och bara möööös! :) Underbart!

"Plättar med sylte på, det smakar gott och få..."
Ååå, så gott det det ser ut!!

Trevlig kväll på dig Lena och hoppas att ni är helt friska nu!!
Kraaaam

Lilla huset på prärien sa...

Hej min gummalumma!!

Nej nu blev det ju ingen tur för oss denna gången men ingenting kan stoppa oss på vår nästa!! Då jäklar!

Vad härligt det såg ut i Helsingör. Kanske kan jag ta barnen med dit i helgen när J cyklar Vättern runt? Får se vad jag orkar med. Har en liten aning om att jag kommer sitta här som en urlakad trasa på söndagkväll... :)

Kram J

Grodmamman sa...

Fick nostalgikänslor när du beskrev glassen i Danmark!:)
Förstår din besvikelse, hade känt likadant! Tur att du kom iväg på en liten resa i alla fall.
Kommer säkert fler tillfällen!
Vilken bakelse! Blev riktigt sugen!:)
Kram

Brunkullan sa...

Jag brukar också fälla en tår när det inte går som man vill. Speciellt när det är nått planerat sen länge!

Så trevligt ni verkar haft sen ändå du och Elsa:)
Önskar jag hade närmre till Danmark!


Susanne

Love Your Homes sa...

Japp, plättlaggar finns...du kommer inte undan!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, visst är den läskig. Jag trodde detsamma när jag såg den första gången.
Va gulligt med den lösa tanden.....

lottens vita och gröna sa...

stackars dig gumman som missade roligheter med jenny men gott att du och lilla elsa fick er en tur!

guuuuuuu vilken lunch!

varmkram lotten

Anonym sa...

Du förstår att fylla livet med glädjeämnen, du!

Jenny sa...

Hej Lena!
Vad bra att du o Elsa kom iväg på en liten tur i alla fall! Helsingör verkar jättemysigt, där har jag faktiskt aldrig varit.

Förhoppningsvis får du o Jenny en trädgårds- o loppisrunda nån annan söndag!

Kraamis Jenny

n o r d i n g å r d e n sa...

Kors vilka god plättar, smakliga foton!

Men va trist att inte trädgårds och loppisdagen blev av med Jenny men ni har den väl innestående..

Vilken lyx att ha så nära till grannlandet och ja, deras glass är inte utav denna världen! Men, vad säger du, är det så att många butiker tom fått slå igen!? Va trist, det visste jag inte.. Himmelrommet el vad det heter, det är väl en mysig butik där med! Fast, den var stängd sist jag där. Den med...

Mari.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Synd att ni inte kom ut på trädgårdsrundan men Helsingör är ju inte fy skam. Har själv inte varit i DK på evigheters evigheter.
Eva

Villa Hemma sa...

Bläh, trist med sjukdomar. Men ni verkade ha en fin dag ändå (förutom den stängda favvo-affären...)
Jag kan säga att det hörs ganska mkt danska i Malmö också :)

I löööve plättar med blåbär!

kram på dig

Lallis - liv och leverne sa...

vad skönt att ni kunde hitta på ngt annat. Det är ju bara så ibland. Så fina bilder :)
Kram Lallis

Annika Christensen sa...

Ja ja det blir fler trädgårdsrundor skall du se. När manmissar något så kommer det något bättre. så har det varit för mig iallafall.
Hade sett framemot erat besök men som sagt... det blir något bättre tillfälle.
Ni fick ju plättar och det hade du inte fått hos mig så bara det var ju bättre.
Ha det gott
annika

Vit som snö sa...

Hihi, absolut säger jag till när Danmark blir verklighet, en personal-shopper vore inte fel.
Kan vara bra ur språksynpunkt också;-)
Kram Cilla

StrandviksVillan sa...

Åååh... Hoppas ni får en ny resa tillställd senare istället. Men utfärden med dottern var säkert kul också :)
Vet hur det är att bli såååå besviken när nåt man väntat på länge inte blir av...

Ha en härlig dag, kram A-C

Mitt lilla hus sa...

Hej,
lite avis på dej som bor så nära Danmark ;)

Annas skattkammare sa...

Hej lena! Så¨trist att det inte blev någon loppistur, men det här ser ju super-mysigt ut de med!
Kram /Anna

Felicia sa...

Mmm vad gott det ser ut med blåbärs plättarna!!!

Ha en bra sommar Kramizar Felicia ♥

Johanna sa...

På www.item.blogg.se kan du beställa hem ditt eget personliga namnsmycke i silver. Unika, personliga, prisvärda och framför allt snygga smycken för honom & henne på www.item.blogg.se

Smycken med en romantisk stil, som passar att ge till dig själv eller till en vän som du tycker mycket om.