torsdag 19 februari 2009

Trädgårdsdrömmar, del 3





Under locket på den här söta, loppisfyndade, dosan i Limoges-porslin, döljer sig en trädgårdsdröm av det ovanligare slaget...






Mörkbruna, med stenhårt skal! Någon som vet? Jag hoppas att jag ska lyckas få något av dem att gro, hur vet jag inte riktigt, kanske får jag använda lite våld, för jag drömmer om att det ska växa och bli ...





Bilden hittad på Google Bilder


ett tamarindträd! Nja, kanske inte riktigt så stort. Som ni ser fortsätter min faiblesse för det indiska att leva vidare. Tamarinden är en ärtväxt, som ni kan se på bilden nedan. Frukterna är ju inte särskilt vackra (vi behöver inte ens gå in på vad de liknar...) men bladen och blommorna!









Om någon av er har en aning om hur man bäst gror stenhårda kärnor, tar jag gärna emot råd!Vill du njuta av de andra bidragen under torsdagstemat trädgårdsdrömmar, kan du klicka här.


Ha, ha, jag räcker lång näsa åt förkylningsviruset (det lär jag säkert få äta upp snart!). Med några Panodil, en eller annan extra puff Otrivin Comp, Sinova-piller och en antioxidantsmoothie, lyckades jag prestera ett inlägg!!!


/Lena

19 kommentarer:

Lisa Marklund sa...

Vad spännande med dina frö, har ingen aning om hur man gror såna men hoppas något annan vet :-)
Kram Lisa

Tidsmästarinnan sa...

Halloj honey pie!
Vad coolt med överraskningsfrön! Lite blötläggning i ett dygn först kanske? (här talar alltså en äkta amatör, bara så du vet...) Låg de i asken när du loppisfyndade den alltså?

Hoppas förkylningsbacillerna håller sig på mattan. Och vilken syster du har, de där underbara stämplarna väntar jag på att få se på ett linnetyg nära dig!

Kram
Susanne

Lilla huset på prärien sa...

Jamen visst ska du få några sådana till att gro! Vad tror du om att lägga ett par i lite papper som du sedan vattnar? Prova...

Krya på dig darling!

/ J

Njut i din trädgård sa...

*ler*
härligt inlägg

jag tror det är har.... eller kanske från rådjuren

nej skämt åsido - vad spännande, lycka till!

StrandviksVillan sa...

Jag skulle också tro att en liten blötläggning skulle få fart på ärtorna. Så gör man ju också med tex luktärt...

Lycka till! Ha en fin fredag!

annashusidingtuna sa...

jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man gör för att få de fröna att gro, men testa att googla på fröer eller på fröets namn, kanske hittar du ngt där som kan hjälpa dig.
Såg inte ut som att du hade så många frön, men kanske kan du testa lite olika saker med fröna, typ blötlägga en enannan i kylskåpet innan du sår osv.
Ha en trevlig helg!
Kram Anna

Love Your Homes sa...

Rara små ärtor du har i din porslinsburk....svårt att se att dem bli stora pampiga träd på savannen...men fy skam för den som ger sig. Skulle tro att du kan lyckas.

Har hört att träslaget skall vara stenhårt och lämpar sig till promenadkäppar, vilket jag nog kommer att behöva snart om reparationen inte funkar...ja du vet.

Hoppas verkligen att du och Jenny lägger resrutten till Dalarna förbi min köksveranda i sommar eller när det blir....välkomna!

Off I am, jobbet pliktar.

PoK,
Ia

White Season sa...

Hallå! Å så mycket bra du delar med dig... Visst är det kul med frön, tyvärr är jag av den sorten som inte har så mycket tålamod, och så glömmer jag och vattnar och så står jag där sen...ha ha.
I morgon kommer Jenny med sina pojkar hit, ska bli jätte trevligt, kul när hon är här i Linköping.
Trevlig helg till dig, Många kramar Malin

Jenny sa...

Hej! Vilken söt liten porslinsdosa du hittat:)

Tack för din snälla kommentar om min hall, kul att du oxå har en Noa Noa väska, de är så söta:)

Lycka till med frösådden!

Ha en trevlig helg,
kram Jenny

Karin sa...

Precis sådana där drömmar gillar jag! Härligt och vilket träd. :)

Jag tycker bara det är smickrande om du vill inspireras av någon av mina närbilder. :) Kul! Kan det var nyponbilderna från någon gång i januari du menar. Annars tror jag på scilla (se 30/1) eller bild nummer 4 (28/1).

Hoppas du är bättre nu! Trevlig helg! Kramar Karin

Grodmamman sa...

Spännande att följa dina frön!:)
Skönt att du lyckas mota bort viruset ibland också!:)
Kram

Karin Lindström sa...

Hej rara Lena!

Tusen tack för din rara kommentar, jag blir så glad. Och jag kan inte tro att det är sant. Tänk att jag är med i Lantliv, det är min favorittidning så jag blir extra stolt och glad!

Det var ju väldigt spännande med fröna, hoppas du lyckas med dem!

Ha nu en bra helg och krya på dig! Usch jag förstår dig precis! Min minsting har haft lite feber idag igen. Nu orkar jag inte med mer sjukdommar.

Många kramar
karin

Viktoria sa...

Jag tog hem några tamarindfrön från södra Indien typ -96. (Det sades att Ghandi suttit under det där trädet jag tog kärnorna från, men om det stämmer vet jag inte.) Eftersom mina fingrar är extremt ogröna kan fröna inte varit svåra att gro. Jag la dom nog bara i jord. Mitt lilla tamarindträd var jag oerhört förälskad i. På kvällen fällde det ihop sina blad, vilket jag tyckte var oerhört fascinerande.

Annika Christensen sa...

Vilken härlig dröm!!!
Har aldrig sett faktiskt.
Tror att du skall fila lite på dem och jag skulle gjort lite olika sätt för att få störst chans att lyckas. Lägg någon i blöt och så någon direkt.
Men jag tror faktiskt att du skall fråga Eva hon har sätt det mesta.
Den lilla asken är ju helt underbar och vilken skatt när du ööpnar locket.

Hoppas att du känner dig bättre och bacillerna har gett sig av.

Vill vädigt gärna se hur det går med fröna.
Ha det gott
Annika

Hem och Lycka sa...

Å vad kul med okända frön! Är det inte så att man gärna kan lägga dem i blöt över natt innan man sår? Vet att man gör så med luktärtsfrön iaf, och de är runda små kulor.

kram

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ja du, jag tycker du fått flera bra tips om dina frön redan, även om jag förstås är smickrad av att Annika tycker jag ska lösa gåtan åt dig. Tamarind är jag inte expert på, men i boken Kulturväxter i kruka av Johan Lemte står det att trädet går bra att odla i kruka och att fröförökning är det vanligaste förökningssättet. Jag skulle prova att lägga några frön i blöt i ljummet vatten ungefär ett dygn och sedan så. Det är en ärtväxt liksom luktärt som man också blötlägger, precis som några andra skriver. Har du många frön kan du så några "helt vanligt", direkt i jord, och ett tredje alternativ kan vara att lägga några frön på ett fuktat hushållspapper i en plastpåse tills fröet gror - då ska det snabbt men försiktigt stoppas ner i jorden. Berätta gärna hur det går!
Eva

Jeanette Hornbeck sa...

Ser att du har fått väldigt bra svar, jag hade också provat på flera sätt. Ett sätt till är att lägga i frysen eller att raspa lite på skalet.
kram Jea

Brittis sa...

Hej, sökte just på ordet Tamarindträd och kom in här. Jag har själv satt ett frö (nov -09)som grott. Jag gjorde ingenting särskilt - inte ens blötläggning. Bara väntade. I januari 2010 började den visa sig och växten är nu ca 1 dm hög och med 8 bladpar. Jag höll krukan lätt fuktig genom att sätta på en plastpåse som har fått sitta på tills alldeles nyligen, men då öppen upptill. Allt för att inte den torra inomhusluften skulle skada plantan. Själv undrar jag om jag ska toppa plantan eller om den delar sig spontant. Hör gärna av dig.

Anonym sa...

nyfiken på hur det gått. Jag satte mina frön utan blötläggning. nu r plantan över två meter