torsdag 2 april 2009

Det man redan har...






Jag skulle väldigt gärna vilja ha en snygg hushållsassistent. Ja, ni vet ju säkert vilken sort jag vill ha, för den är ju så snygg. Men var skulle jag förvara den? Jag bakar ju inte varje dag. Skulle den stå framme alltid och samla damm? För sisådär 5500 kr... Om jag fick en, bara sådär, som Jenny, med den underbara bloggen Hemma på Kråkered, kanske får, om hon lyckas baka 10 saker ur Leilas kokbok (Gud, vad jag skrattade åt Jennys inlägg). Då är jag verkligen inte den som tackar nej, men köper en själv, nej, där går gränsen.
För så länge som det går alldeles utmärkt att använda min gamla elvisp, får den duga. Bullarna blir inte mindre goda med den. Leilas kardemummaknutar, som jag bakade idag, finns tyvärr inte på recept.nu men de är kalasgoda.




Det blev en liten loppisrunda igår, som gjorde mig 70 kr fattigare. En gammal pajform, ett cremevitt uppläggningsfat, sex mattallrikar (Gefle modell Percy) och två assietter i samma serie (en åkte i golvet - krasch...). Och ett kritvitt uppläggningsfat med pärlkant.



Och så hade världens underbaraste Jenny hört mig berätta att jag var på jakt efter en gammal Skånekarta. Gärna en där man ser Halland också, eftersom jag är både hallänning och skåning, känns det som. Så kommer jag hem till henne igår kväll och då står den här där! "Jag köpte den här, vill du ha den?" .... "JAAAA!" Ibland vill jag bara pussa henne så hon blir alldeles blöt!

Här ligger vårt lilla hörn av den stora världen.

Och till sist, en alldeles underbar vit bollviva. Jag blev alldeles förälskad. Nog förstår ni väl det?!

18 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Här är det också elvispen som åker fram när det ska bakas!
Vad kul och himla snällt med kartan!!!
Kram Anna

LOPPISLIV sa...

Hejsan! Jo en assistent har vi men ingen sån fin man vill ha framme utan en gammal trotjänare. Men visst hade det varit fint med en vacker variant, men det är ju så mycket annat man vill ha också så den åker rätt långt ner på min priolista just nu :-) Mycket fint du hittade på loppiset och kartan var superfin. Letar också efter något liknande men på blekinge då. Ha en underbar dag. Här lyser solen så gott, måste skynda mig ut lite till. Kram Paula

Viveka Gulda sa...

Underbar karta... vill också ha... är den gammal?

Dubbelörn sa...

Var ino läste inlägget o fick mig ett gott skratt! Inlägget kunde ha varit skrivet av mig *skrattar*. Älskar vackra köksgrejer o spec bakgrejer men bakar aldrig :).

Kram vännen

Grodmamman sa...

Här finns det en gammal electrolux hushållsassistent och den får duga då få gånger den används, men visst är KA snyggare!:)
Fina fynd du gjort och blomman var jätte fin!
Härlig gammal karta också.
Kram

Jenny sa...

Hej gulliga du!!
Sitter här o ler efter att ha läst ditt inlägg om min Leila-utmaning, hihi!
De där bullarna ser ju jättegoda ut som du har bakat!! Själv ska jag snart bjuda brorsan på fika men det blir köpebullar från frysdisken...hmm..

Men vad snällt av Lilla-huset Jenny att ge dig den fina kartan!!
Förstår att du blev glad, den är jättefin!

Förresten, jag ska hålla ögonen öppna efter den där slickepotten i ljusblått du vill ha. Vet en affär i GBG som har massa Ricegrejer, ska kika in där vid tillfälle o kolla om de har den:)

Ha en bra dag!
Kram Jenny

Fröken Fräken sa...

Så lite som jag bakar, och så fullt som det redan är i köksskåpen känns inte behovet av en Kitchen Aid särskilt stort.. Känns som at jag hellre lägger slantarna på annat.

Tänk vad bra att ha någon som kan hålla utkik efter precis det man vill ha på loppis! Vilket fynd!

Jepp, skåpet ska målas om. Det syns nog inte på bilderna, men i verkligheten är färgen på det brunt med dragning åt orange och blanklackat så att man nästan kan spegla sig i det. Och stjäl ljus!!

Jag har bara två sorters bokstäver; schablonarket från Panduro och så stämplar från Clas Ohlsons som är ganska små. I övrigt, som när jag gjort min hotellskylt, har jag skrivit ut från datorn och sedan kalkerat av skriften.

♥ Fyra årstider sa...

Absolut..det spelar ingen roll hur man knådar..men min manskin går på högvarv.
Kram Lotta

Lilla Blanka sa...

Mmmm vad gott det ser ut med bullar!!!

Ja det är lite kul med foto även om det känns litigt..vet inte varför egentligen :)

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

även om det känns "lite läskigt" skulle det stå..vad är det med min dator idag..helkonstig...

Tulipa sa...

hej!
De där knutarna från Leila har jag också provat....mmm

Ska man skaffa KA får man nog baka rejält, så man inte får dåligt samvete!
De är ju så läckra!

Tack för ditt tips!!!
Ska viligt erkänna att jag inte hunnit prova det...
Igår kväll när jag kom hem så dröjde det inte länge förrän öronont och vrålgråt från ett av barnen var ett faktum...
Jag som planerat att lägga mig i tid för en gångs skull...

Sömnen borde jag också jobba på!

Underbar karta!
(Hur många bloggare är ni däromkring...låter ju väldans trevligt att besöka så där!)

KRAM Mariette

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Himla fin skånekarta du fick, speciellt när du visar Kullahalvön...mina gamla hemtrakter! ;o)
ha det så bra,
Lydia

Annas skattkammare sa...

Men så snällt av Jenny, hon är go hon! =) Visst duger det med de gamla hederliga ssistenterna.. den dan man har råd att punga ut så mycket pengar på en sådan, den kommer inte komma än på ett tag iallafall.. =)
Trevlig helg!
Kram /Anna

Love Your Homes sa...

Gott gottigott är kardemummabullar....det är Jenny också, det lilla hjärtat som hittade din karta...och båda landskapen till på köpet.

Kram till dig, ♡
Ia

Poppins sa...

Haha, jag har inte heller plats med en snygg apparat på diskbänken och får hålla till godo med elvispen, jag också!
kramar från Poppins
som bor lite längre söderut på din karta

Karin Lindström sa...

Hej Lena!

Äntligen har jag lite tid till bloggning och hinner kika in till dig! Vilka härliga inlägg du gjort, och så fina bilder dina barn tagit på dig. Jag finns inte med på en endaste bild, det är numera nästan alltid jag som står bakom kameran. Måste nog be någon ta några kort på mig, men jag undrar om jag skulle visa dem *ler*. Vet du, jag trodde bestämmt att du var ljushårig! Det är nog för att min bästa kompis i grundskolan hette Lena och hon var ljushårig.
Vilken otroligt härlig promenad, och vilka vyer du ser. Och jag kan inte annat är förundra mig över hur långt er vår kommit. Idag fick jag ju de första tussilago, och ni har redan skott på och klippt rosorna. Jag klipper mina när björkarna har musöron, och det får vi nog vänta minst en månad till tror jag!

Det är så lustigt och jag måste säga detta. Din mjölkkanna står det Kungsör på och därifrån kommer jag. Mina föräldrar har sin gård utanför Kungsör och där är jag uppvuxen. Jag hade ingen aning om att det fanns en fabrik som tillverkade dessa där!
Dessutom så bor hon som har företaget Lindform i närheten av mig, eller åtminstone gjorde på sommrarna. Jag sålde hennes saker i min butik. Det var mycket igenkännande för mig idag! Dessutom är jag en lycklig ägare till en sån assistent som du önskar. Min kära make köpte den i julklapp till mig för några år sen hos en butik som sålde ut allt. Jag tror han fick 40 % rabatt, det var ju perfekt för nog är den väl dyr! Jag tycker du är jätteduktig som bakar bullar med elvispen, de ser underbart goda ut. Jag bakar aldrig bullar men andra godsaker blir det då och då i alla fall. Jag älskar att baka kakor och andra sötsaker och sen så är jag ju så bortskämd med min mamma som alltid sticker till oss olika bakverk.

Oj, oj det här blev visst som ett helt mejl. Hoppas du är kvar *ler*.

Kram på dig nu och du låter så glad, det gör mig glad!

Vi ses/Karin

Tidsmästarinnan sa...

Åå.. bullar... och så hängde jag med dig på promenaden i förra inlägget och blev så glad över allt vackert!! Skåne och Halland är lite mitt hörn av världen också känns det som (okej, mest Halland då, men lite Skåne också!)
Men DU! nu ska jag fråga om din mobilkamera - gillar du den och vad är det för någon och kan du blogga direkt från telefonen om du vill?
:-)
Kram kram i vårnatten!

StrandviksVillan sa...

Tycker du har riktigt prima basredskap! Själv har jag en assistent från Philipt, köpte den på avbetalning som nygift och fattig... Men den funkar jättebra, dock bara en halvliters-deg i gången.

Finfina tallrikar och fat du fyndat!! Och vilken karta!! Jag blir riktigt avis (fast en Skånekarta passar ju inte åt mig visserligen :P) Supersnällt av Jenny!