onsdag 15 april 2009

Häng med!

Sådärja - då är både man och barn ur huset, för första dagen på nästan en vecka... Tiden bara försvinner när hela familjen är tillsammans, allt annat blir oviktigt. Ett år äldre blev jag visst också, hoppsan, vad fort det gick! Jag fyller inte livet med år, jag fyller åren med liv, brukar jag säga.


V
år stuga är på 50 kvm och den enda innerdörren är den till badrummet. Det blev ganska högljutt viskande och smusslande för det rävsovande födelsedagsbarnet... fast vad gör det när jag gratulerades med skönsång och en nyplockat bukett vitsippor (tack D, tusen ggr bättre än en köpebukett!). Och så fick jag ju det jag önskade mig, högklackade träskor med vristrem från Moheda-toffeln! You pimped my ride! Mer glamour än så klarar faktiskt inte mina fossingar...





Jag gillar dem så mycket! Frågan är om jag kommer att använda några andra skor överhuvudtaget den här säsongen... Ni vet, når man inte högre än 163 cm över havet, känns fyra-fem centimeter extra som hela skillnaden!

Jajaja, jag vet, jag har lovat - nu kommer promenadbilderna.

Här står jag på altanen, nice view eh...?!

Den här stigen har små Lena-fossingar trampat i fyra decennier.

Nedanför vår stugby ligger Ugglarps Camping, länken finns här, en otroligt välskött camping, och tack vare den kan vi köpa färska frallor och morgontidning varje dag. De har inte öppnat för säsongen ännu, men de har många stammisar så boka i förväg!



Inte så konstigt med det läget.



Jag fortsätter söderut på Lövängsvägen, här ligger lite större hus en bit upp på berget med fri havsutsikt.
Om du klickar upp bilden, ser du en ö en bit ut, det är Marsten.




Det ska synas att man bor i Ugglarp.

Nu är jag nere vid svängen förbi Salleberget (Sallebjäret egentligen). Här ser man vår strand söderifrån.

Sallebergets södra sida, här får man ta med sig hundarna till stranden, och bilen också faktiskt.

Kristallklart vatten med solblänk.

Här har många fiskare vandrat med sin fångst på släp.

En stuga på berget som står väl gömd bakom gamla furor.

Hästmyra

Sallebergets norra sida, bort mot Döingaberget och Trossnäsberget. Här är ett paradis för oss som gillar att bada där det är långgrunt!


Där uppe, i översta raden, ligger stugan.


Som barn fick vi alltid höra: "Gå inte längre bort än till stora stenen!", det säger vi till våra barn också.

Uppe på Salleberget, ser norrut mot Trossnäsbergets fiskebod. På Sallebergets udde är det fantastiskt krabbfiske!

Uppe på Trossnäsberget, vänder mig söderut och får solen rakt in i kameran...

Norrut fortsätter blicken mot Långasand och Bobergs Udde.


När jag tittar på den här bilden känner jag nästan den heta eftermiddagssolen steka på mina axlar, när jag lite smådåsig givit upp det slöa strandlivet för dagen och styr stegen hem mot en svalkande dusch och ett glas med något iskallt...

När jag har svängt upp på den här vägen är det skönt att komma in i svalkan under furorna, nu är jag nästan hemma...

Tack för sällskapet! Den här promenaden var för er och för Ugglarp. Nu förstår ni säkert också varför jag längtar dit. Även om det är vårt paradis måste man ju kunna dela med sig av sina smultronställen!

Missa inte utlottningen av Lantliv nr 5 i föregående inlägg!

Kramar/L

24 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis i efterskott! Snygga träskor! Jag ska nog köpa mej ett par jag med...Frågan är vilken färg det blir.
Kramar A-S

Dubbelörn sa...

Grattiskram till dig, vädur som jag ;). Kort är jag också o gillar aningens klack på skorna :).

Du är den bästa marknadsföraren som finns. Vilka underbara bilder!! Längtar att få ta en tur neråt landet i sommar :).

Grodmamman sa...

Ser verkligen underbart ut! Vilka stränder!:)
Kram

Lilla huset på prärien sa...

Ahhh Ugglarps camping! Ska in och boka någonting på direkten - antar att ni är där varje helg hela sommaren. Bjuder du då på någonting kallt, svalkande efter beachen?

Hade ni det bra idag?

Kram Jenny

Line sa...

Grattis stumpan....såna "tofflor" önskar jag mig med.....

Tack för you tube klippet =D det var nära att det kom en liten tår...hallå!!!!! =)

Nej inte såg jag till nån sån där snygg pall på granit heller...hoppas det var för att jag var lite tidigt ute.....

Ha det fint KRAM

Karin sa...

Vilket härligt ställe Lena, underbart för promenader, sol och bad. Kan tänka mig att man kan få uppleva en och annan vacker solnedgågn där? :) Grattis igen i efterskott. Kanonsnygga träskor!

Kram Karin

Lilla Blanka sa...

Hej och Grattis i efterskott!!!

Jag håller med dig, man är inte så noga med åren längre :) Men det är ju mysigt med ett litet kala fr familjen :) Och så får man ju önska sig nåt...hihi..på min önskelista står fikonträd, citronträd (mina jag har verkar vara sterila)och kanske nåt annat roligt träd...

Vi brukar åka ner till Hbg då och då, det tar ca 2 tim. och vi tar alltid den vägen till DK.

Dina bilder är såå fina, nu längtar jag dit!!!

Citron & Timjan har jag varit på en gång, underbart ställe!!!

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

oj ett par bokstäver försvann visst (!)

ett litet kalas för familjen skulle det vara hihi

Hem och Lycka sa...

Milda makter vad vackert! Klart du ska vara listad, jag skriver in dig! Vi skriver ju alla om nåt annat än inredning ibland, även jag ;-)

kram

H A N N A S - F O R M sa...

Grattis i efterskott!!! Så härliga vårbilder...förstår att det är jättevackert där!

KRAM till dig!
Hanna

Rosenvit sa...

Tänk, bara en mil härifrån ligger detta paradis...
i sommar kommer jag och hälsar på!

Kram
Annapanna

♥ Fyra årstider sa...

Jag säger det igen..att få bo så är en dröm..helt fantastiskt vackert. jag älskar hav..skulle behöva ärva en rik släkting *fniss*
Kram Lotta

Love Your Homes sa...

Här skulle jag trivas bra med min stavar, jisses vilken lång promenad det skulle bli och vilka vältrimmade ben...
men härligast är nog att följa med på din tur. Underbart vackert är det!!!

Förstår att inget går upp mot att få fira sin födelsedag här varje år.

Tack snälla för att du har tagit dig tiden med all redigering.

Måste också dyka i sängen, har haft styrelsemöte i tapetserarmästare föreningen..det blir branschdagar i Ängelholm i början av okt.

Bisou,
Ia

Anonym sa...

Hej hej!
Klänningen är från Lindex. Har inte slagit till ännu...
Kramar A-S

Fröken Fräken sa...

Vilka fina omgivningar som ni tillbringar er ledighet i! I det där landskapet skulle jag gärna ta en stilla promenad - det ska tydligen vara bra med frisk luft när man har hosta.

Tänkte till när du skrev din liknelse med hur man agerar när bilen krånglar och när man själv blir sjuk.. jag brukar vara sådan att jag minsann ska kämpa mig till jobbet i alla väder, men nu har jag insett att det kanske faktiskt är viktigare att bli frisk och att arbetsuppgifterna kan vänta.. jag jobbar ju inte som hjärnkirurg!

Tulipa sa...

Grattis i efterskott!!!!

De där "tofflorna" är sååå snygga!
Provade ett par med låg klack, men det blev en öppen trätoffel med rosett...

Vad jag längtar efter lite friska havsvindar efter dina bilder!!!!

Ni är såååå välkomna om ni vill hälsa på!
Varnade just Jenny för intrycket av Knäred som inte faller mig i smaken...men jag kan ju inte förändra samhället - bara min egen butik.

Avskyr tomma trista skyltfönster och skräpiga tomter...

Say no more!

Vi hörs!

Kram Mariette

Nettan sa...

Gra´ttis i efterskott, vilken underbar promenadslinga du tog oss med på med dina vackra foton!

Härligt

Kram

Nettan

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Vilken paradis , förstår om du njuter när du är där !!
Jag kommer i sommar boka in mig på campingen , sen är jag väl fast , för så där skulle jag vilja bo .
Min dröm är att bo vid havet , jag är en vattenmänniska , född i fiskarna som jag är ;-)
Tack för promenaden !
Kraam !

Bygatan sa...

Tack Lena för den guidade turen! Helt bedårande, så fint du bor!

De "tofflorna" önskar jag mig också, såå snygga!

Ha det gott!

Kram Lena

Love Your Homes sa...

Tog mig en till promenad och tittade lite extra noga....nu sover jag nog gott// Natti Ia

StrandviksVillan sa...

... och nu får Lena-fossingarna promenera längs den stigen i urtjusiga skor också!

GRATTIS i efterskott till alla dina år fyllda med liv :)

Vilket otroligt fint ställe ni har stugan på, verkligen!

Jenny sa...

Hej Lena!
Kul att du är nöjd med slickepotten, den är så fin i den rosa pastelliga färgen:)

Tack för den underbara turen runt Ugglarp, vilket ställe!! Kan riktigt känna genom bilderna hur härligt ni har det där:)

Blev helt såld på de fina Mohedatofflorna!! Vill oxå ha!! Skulle passa mig som bara är 1,62;)

Ha en riktigt härlig helg,
Kraam Jenny

lottens vita och gröna sa...

oh vilken härlig promenad och med dig i ett par alldeles härliga träskor, jaghar mina på mig, fast dom är i svart, hihi!

stooooooooorvarmgrattiskram
lotten

kardemumma sa...

Vilket guldställe ni har!
Lyllo er,blir lte avis!
Nä,min frissa blev sjuk så jag är fortfarande "silverräv" :(
Kramar C