måndag 20 april 2009

Vårtecknen fortsätter



Lövsprickning





Ett så vackert ord! Avenbokhäcken är sprickfärdig av livslust och vi längtar efter att få insynsskydd... Nu känns det som att det inte är många dagar kvar tills jag vill trycka på pausknappen och bara njuuuta!








Jag är inte så förtjust i gula blommor, och de här dubbla primulorna var faktiskt vita när de planterades i rabatten för ett år sedan, men den blekgula honungslena färgen bara älskar jag! De får agera fotvärmare åt clematisen.







Humlen har redan ränt i höjden, det går med raketfart när den väl kommer igång, man kan se med blotta ögat hur den växer!






Pionerna och stjärnflockan trivs i solen under köksfönstret...

Och rabarber kan man skörda i Skåne, precis som jag anade, kolla bara här hos trädgårdsfotografen Annika Christensen som har bloggen Naturliga ting!


Sune gillar också vårsolen!


Ä
r du nyfiken på hur långt våren har kommit på olika håll i Sverige? Gå in på Vivekas blogg Humlebacken så kan du klicka dig vidare i hennes länklista "Vårteckenutmaningen" i högerspalten.


J
ag som är arbetssökande inser hur priviligierad jag är just nu, även om det finns andra delar av den situationen som är mindre rolig. Men alla ni andra, som fortfarande kan glädjas åt att ni har ett arbete, försök komma ut i friska luften och njuta en stund på lunchen, det gör gott för både kropp och själ!


V
arm vårkram/Lena

46 kommentarer:

Grodmamman sa...

Härliga vårtecken du visar! Den gulvita blomman var jätte fin!
Just nu har jag ett underbart jobb där man kommer ut varje dag. Inte lika roligt när det spöregnar!:)
Härligt också med de ljusare kvällarna som gör att man kan ta promenader sent på kvällarna utan att det blir mörkt!
Kram

Lilla huset på prärien sa...

Oj vad det växer kompis!! Här växer det också men idag har jag knappt varit utanför dörrarna trots det fina vädret... det är riktigt illa inser jag nu när klockan är 17.20... Kanske en tur ikväll då :)

Kram J

Love Your Homes sa...

Åhå....sitter här o undrar om jag är avskärmad från resten av världen, här är det tvärtrögt i rabatterna....fast jag skulle nöja mig med Sune raring i min rabatter...han kan få rafsa hur mycket han vill hos mig.

Jag har inte ens planterat om mina pelargoner, måste ha bärhjälp ju...
fy så tidsödande trist!!

Kram på er i vårsolen,
Ia

♥ Fyra årstider sa...

Oj vad långt våren kommit hos er.
Kram Lotta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Oj, vilka härliga bilder! Håller med om gula blommor men din var ok, inte alltför gul!
Ha en bra fortsättning på måndagskvällen!
Carin

Vit som snö sa...

Håller med, den blekgula primulan var ljuvlig. Pionerna o humlen brukar ju växa så det kankar när de väl kommer igång men... här uppe dröjer det. Funderar faktiskt på att packa o flytta snart!
Kram Cilla

Fröken Fräken sa...

Ja, det är inte alltid så roligt att sitta "inspärrad" på jobbet, särskilt på eftermiddagen när solen ligger på. Men för det mesta är jag glad över att jag till slut har ett jobb (och en fast tjänst dessutom, efter måååånga år på olika vikariat)
Än så länge har lövsprickningen inte kommit så långt här, men vi får väl glädjas åt den, när den är över i södra delarna av Sverige. ;-)

Ja, jag har ju inte någon Granitbutik alls här i närheten, och jag funderar just på om man kan ta den där pallen som handbagage på flyget??

Rosenvit sa...

Herre Gud vad det går. Växtkraft!!!
För bara en vecka sedan var det bara i sin början och nu sticker raketerna iväg.
Jag satt i Badhusparken och njöt av solen på lunchen idag. I detta kreativa tillstånd kom jag på presenten som jag glömde köpa ihop med dig på Sofiero...hade ju bestämt att du skulle få en växt du själv valde ut men det glömdes bort i lyckoyran över att få träffa dig. Så fundera ut vilken du valt, en ros kanske...
Vi hörs!
Kramlingar
Anna
(idag var det ordet "trutt" jag skulle skriva hos dig)

lavendel mio sa...

For en lekker blogg jeg fant her:))Masse fine bilder og innlegg:)
For en nydelig primula du viser...elsker primula:)
kommer tilbake jeg:)
klem:)

Cornelia sa...

HIttade in till dig via Humlebackens vårteckensutmaning :-)
Jag e oxå arbetssökande o visst känns det härligt vissa dar att man får möjligheten att njuta av det underbara vårvädret tillskillnad från de som jobbar. Men vissa dar har jag svårt för att slappna av o bara njuta o göra sånt som e kul. Man känner sån press o stress o hitta ett nytt jobb.
Vilken urgullig katt ni har! Våra katter tycker oxå att det e helt underbart med vår o vill knappt vara inne längre :-)

Jenny sa...

Hej Lena!
Häärliga vårbilder du visar oss!!
Hälsa Sune från mig, han är en riktig pudding, hihi!

kram Jenny

chokladblomma sa...

Vilka underbara bilder!!!
Jag tittar på min avenbokshäck varje dag, men den har inte kommit alls så långt som din.
Jag gillar inte heller gula bommor men har faktiskt några fyllda tulpaner som har samma gula färg som dina primulor. De är jättesnygga ihop med "black parrot"... Nu längtar jag..!! Knopparna finns där iaf!

Ha en bra dag!
Kram

Mejrams! sa...

Vilka härliga bilder! Humlen har verkligen kommit långt och primulan har en underbar blekgul färg! Ha en skön dag!/Merja

Tulipa sa...

Hej!
Så ni kommer och hälsar på mig på fredag!?!
Så spännande!!! Jag blir ju lite nervös då också...*ler*
Fast ni verkar vara så gulliga du och Jenny så ni är väl bara snälla mot mig...*hih*
Svar på dina frågor;Ja vi tar kort, nej vi har inte hemkörning***fast det kanske vi skulle haft, du är för gullig du!
Tredje frågan minns jag pinsamt nog inte!
Det är superrörigt här idag.
Men jag ville bara svara dig.
Vi har för tillfället ingen telefon för det kopplas om, därav ingen babs heller, kylteknik installerar kyldisken, Laholms glas sätter upp glas, elektrikern sätter upp lampor och våra saker står överallt.
Men på fredag ska vi ha sopat rent så gott det går!
Vi ses!
Kram Mariette

Tulipa sa...

Bara jag igen!
Du får gärna fota!

Laholms tidning var precis här ang något annat de fått nys om så vi sade till dem att de borde komma till oss på fredag...och tipsade om min blogg också så de kan se att det faktiskt är något värt att göra reportage om.
Får se om de kommer.

Kram!

Bygatan sa...

Oj så långt det kommit hos er!

Jag längtar efter att humlen ska börja växa. Rabarbern börjar synas iaf.
Satte pioner förra året så får se hur de tar sig, hoppas hoppas!

Ha det gott! Kram Lena

chokladblomma sa...

Ha, ha! Där åkte jag allt dit! Det är konstigt att man/jag fortfarande inte tänker på att städa och tvätta är jobb! Av tradition... eller?!?
Fast jag har också varit i handelsträdgården och myst runt lite! Och kollat runt bland alla fina bloggar! Så liiiite ledig har jag ju faktiskt varit!!
Ha en bra dag!
Kram

Annas skattkammare sa...

Vilka underbara bilder du visar Lena! Härligt med vårtecken här på bloggarna!
Och visst har du rätt i att man ska ta vara på tiden ute, jag tycker det är perfekt nu när man har hund, jag kommer ut mycket mer på dagarna.
Kram /Anna

Tina sa...

Jaaaa, men kolla! Nu funkar det ju!:) Ååå, vilka fina bilder och jag är som sagt glad att jag hittade hit! :)Jag blev helt till mig...och det vet du ju redan! ;)
KRAM

Poppins sa...

Lövsprickning - ja, det är verkligen ett vackert ord. Och det är vackert att se! Nu njuter jag av att se hur träden blir grönare för varje dag. Och du, hittar du den där stoppknappen får du gärna dela med dig. Det är den bästa tiden just nu!
kramar från Poppins

Marie sa...

Så härliga bilder Lena! Märks att du bor lite längre söderut än mig för här har våren inte kommit riktigt lika långt än, men vi är inte långt efter. Tillbringade förra torsdagen hos Gúa och såg med egna ögon hur långt våren faktiskt har kommit hos er nere i Skåne, såååå mysigt denna underbara tid som är just nu.
Har ett perfekt jobb den här årstiden (förskola) då jag har förmånen att spendera stora delar utav dagen utomhus, härligt!

Ha en fortsatt bra solig vecka!
Kramar Marie

Karin sa...

Vilka härliga bilder på allt som grönskar! Ljuvligt! Jag bara älskar den här tiden med den skira ljusa grönskan på träden och marken som täcks av vitsippor. Idag gick jag hem istället för att ta spårvagnen. Trots att solen lös med sin frånvaro var det en underbar timma!

Ha en skön vårvecka Lena! Kramar Karin

A home far away sa...

ahhh så gullig han är Sune (det hette min farfar) när han smyger omkring i vårrabatten:)

Kram Gunilla i Singapore

kardemumma sa...

Här kan jag bara konstatera att det är en mycket gråzon just nu.
Jag blir så avis när jag ser dina frodiga bilder.
Nä,kallt och grått har vi haft hela veckan.
Men till helgen skulle det bli fint!
Kramar C

Maria sa...

Underbara bilder! Er katt är verkligen söt, är det en blåmaskad birma? Vi har själv en rödmaskad :)

Passa på att njut om du är arbetslös nu, alla ting har både goda och dåliga sidor och att sitta inen på kontoret när solen skiner är INTE kul!!

Kram

Tulipa sa...

Hej Lena!

Laholms tidning ska vi ha annons i och vi har "tipsat" dem om vår nya butik, men sen är det ju en annan femma om de kommer. Tidningarna är inte lätta att få till att komma. Nog om det. Ville bara förklara.(skriv inget om det mer på bloggen kanske...jag vet ju att många "lokala" läser)

Jättekul att du vill komma och hälsa på mig. Kommer du på morgonen?
Finns ju en risk att jag är lite uppstressad den dagen..du vet tänk om ingen kommer....*ler* fast då kommer ju förhoppningsvis du!

Ha det så bra, hoppas solen lyser på er också!

Kram!

♥ Fyra årstider sa...

Gud vad vacker din cremevita blomma var..det riktigt lyser vårkänslor.
Kram Lotta

mylovelygrandma sa...

Hejsan! vilka fina vårtecken du har! det exploderar i naturen :) Ha en fin dag!! Kram Josefin

houseofchandeliers and vintage sa...

Hejsan. Kunde inte låta bli att titta in här när jag gick in på min blogg så såg jag en kvist med löv.
När jag sen går ut och tittar på vad
som döljer sig i din blogg så är det ju så man kan svimma, Herregud vilka blommor.Jag visste inte att det fanns dubbla primulor, och så oroligt vackra.
Här sitter jag och bara gapar och stirrar på de underbara blommorna.
Viken fotograf du är, man kan se vattenpärlorna på blommorna.
Oj så vackert och förtjusande du har det.
Kram Zara

plingan sa...

Förstå så avis jag är!!! Just den här tiden när man ser hur långt ni kommit i södern så kan man bli arg på snön som fortfarande har sitt täcke över marken... NJUUUUT!

Goa sa...

Bara dagens största kram till dig...min kära Lena!
Läste just för min man igår,mailet du skicakde mig och som fick mina tårar att trilla. TACK!
Och...om behovet jag har av att få träffa dig!

Må bäst...alltid!

Annika Christensen sa...

Underbar primula du visar och jag tror Sunde också gillar den eller?
Ha det fortsatt gott i vårsolen.
annika

Tina sa...

Godkväll! Jag är fortfarande lika lyrisk när kollar ditt Ugglarp-inlägg! :) Det bästa, som jag inte såg förrän nu efter jag skrev mitt första mail till dig var att jag använt samma ord som du "paradis" och "smultronställe", utan att jag hann läsa genom allt...jag blev så ivrig att skriva till dig! :D
Så jag tänkte vara lite fräck och fråga nu när det är dags att boka boende...
Du vet ingen som har stuga där som hyr ut privat??! Svårt att få de där stugorna på backen under högsäsong... Om du kommer på nån hör gärna av dig! Ja, annars med självklart!:) KRAM Tina

Hem och Lycka sa...

Å vad härligt! Men sötast är ju Sune ;-)

Nej, Isabella Smith fortsätter ju nu men vi hade inte påverkats ekonomiskt om de gått omkull ändå. Mer att man förlorat en bra leverantör med underbara produkter som hade varit tråkigt.

kram

Olivia sa...

Fin blogg du har:)
Hit vill jag komma tillbaka.. hoppas att jag är välkommen!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj så mycket vårtecken , vilka vackra bilder !
Den där primulan var ju nästan osannolikt tjusig !
Ha det bäst !
Kraam !

Marie sa...

Hej Lena!

Vilken tur att du bestämde dig för att vara med i min tävling, det var nämligen DU som vann! Grattis!

Du kan väl maila mig din adress på vitaranunkler@hotmail.com

Ha en trevlig söndagskväll!
Kram Marie

Hem och Harmoni Marie sa...

Grattis till vinsten hos Marie :)

Ha det gott, kram Marie

Grodmamman sa...

Stort grattis till vinsten hos "Vita Ranunkler"! Hyllan var jätte fin!:)
Kram

Tulipa sa...

Hej Lena!

Hoppas din helg varit bra!

Jag måste säga att det var sååå roligt att få träffa dig och jag tyckte verkligen så mycket om dig!
Det satte extra mycket guldkant på min dag att du kom!
Och jag kände ju genast igen dig eftersom du nyss åt våfflor...(på bloggen)*ler*. Men jag blev alldeles paff att du hade presenter med dig, och de var så fina och personliga!
Sen när du kört kom jag på en massa fler saker som jag skulle frågat dig om och som jag ville pratat med dig om, men så är det väl alltid.


Klart du får visa bilder.
Det blir ju bara spännande att se!

Ha det så bra!

Stor kram Mariette

Kerstin sa...

Hej på dig!

Hittade hit via Marie, grattis till vinsten =)

Vilket underbart trädgårdsinlägg du skrivit, det gillar jag!

Ha en fin dag! / Kerstin

P.s. Välkommen in till mig och tävla om en ljuvlig madonna från Jeanne dÁrc living!

Dubbelörn sa...

Oh vad det växer hos dig!

Men helgens värme gjorde underverk :).

Kikade in på ica.se men himmel så många recept. Kan du inte skicka mig länken till smarreceptet?

Soliga kramar

EN INREDOHOLIC sa...

Det gör du rätt i!! Bara njut, precis som sötnosen Sune! Han är ju bedårande.

Kram kram
Jannice

me and alice sa...

Hej du lilla rosenskära!
Så vackert du har i trädgården och så långt allt kommit där nere hos er...
Förstår att gulliga Sune trivs där bland blommor och blad!!
Ha en härlig dag!
Kram Susanne

Fia sa...

Härliga vårbilder, å jag bara älskar dina dubbla primulor så vackra!
Ha en härlig dag
Fia

Kerstin sa...

Tack, snälla fina du. Det var en vacker komplimang, och givetvis är du välkommen tillbaka, när som helst.

Kramar, Kerstin