måndag 31 augusti 2009

Må-bra-vackert



















































































Lyckliga jag
som bor fem minuters cykelväg från Sveriges vackraste park 2009! Sofiero slottspark fick ju äntligen och mycket välförkänt, utmärkelsen i fredags. Igår var jag där och bara njöt. Och ni förstår säkert vilken lyx det är att kunna göra det när man vill, parken är ju öppen året om. Under dagisåren gick förskolorna i byn ofta till slottsparken och lät barnen njuta av de stora ytorna och de härliga, vindlande gångarna i ravinerna, så våra barn ser på parken som om den vore vår egen trädgård. Det finns träd att klättra i och just nu dignar träden av frukt och buskarna av bär, bara att smaka!


Ett tips: Kommer ni ihåg att jag gick kurser i bl a blomsterbinderi förra hösten? Kursledare är Anna Leibel, och hon har numera en egen hemsida där man kan läsa mer om hennes kurser och frilansjobb, http://www.annaleibel.se/. Det finns ett galleri där ni kan njuta av sagolika bilder på arrangemang gjorda av Anna, fotograferade av Görgen Persson. Jag säger bara: njut och inspireras!

17 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tyckte väl jag kände igen mig. Fantastiska bilder. Ska gå in och kolla Annas hemsida också, känner både henne och Görgen (han har fotat några av mina böcker också).
Eva

pysseltanten sa...

Hur gick de med loppisen?
Kom aldrig iväg...inte till Sofiero heller...
De blev en loppishelg här hemmavid istället...=)))
Massvis av fyynd blev de...=))
Kraamizar Git

chokladblomma sa...

Vilka härliga bilder!
Tackar för länken, hur visste du att jag var i behov av inspiration?!?
;-)
Kram

♥ Fyra årstider sa...

Jag njuter av dessa bilder..här hemma börjar blommorna se lite trista ut.
Kram Lotta

Grodmamman sa...

Vilken lycka att ha så nära till ett så underbart ställe!:)
Nu ska jag gå in och titta på fler bilder!
Kram

Lusthuset sa...

Ja, är vi inte lyckligt lottade så säg....att bara kunna gå där och njuta i denna underbara park under årets alla tider. Trädgårdsfesten var en av det finaste tycker jag. Ha det bra.

Rosenvit sa...

Visst är du lycklig som bor ett stenkast från Sofiero, hade gärna flyttat till Helsingborg bara för den sakens skull...
Lycklig är jag som har dig som vän!!!
Björnbärskakan MÅSTE jag baka, den såg ju helt äckligt god ut.
Ska försöka komma ut till helgen och plocka bär.

Krämkramar
Anna

Atelje Skärvan sa...

Hej Lena!
Jag har tittat in på din blogg,jag blev så fikasugen av att se den fina kakan.
Kram Agneta

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Nu har jag äntligen gett mig tid att läsa allt du skrivit sen jag var här sist, och det min vän är då verkligen en intressant resa, hur din söta dotter säger saker till dig, så rörande, du gav mig tårar, så underbart, gulligt, vilken tjej.
Jag vet ju inte hur du haft det som barn men nu kan du känna dig stolt, du har gett dina barn det som krävs, det hör man, för att bli en bra människa.
Helt underbart.

Tänk jag som har besökt Helsingborg för två år sen och det var så fint, jag önskar att jag hade kunnat gå på loppiset, men en hälsning får räcka, det är nästan hur långt som helst, dit från mig.
Vi åkte buss för det tillfället dit ner, genom hela Sverige, och så bra man såg.
Jag har åkt bil genom vårt land tidigare, men min erfarenhet av buss var bra, för man fick en väldigt bra utsikt, när man satt så högt och fick se vårt vackra land på ett helt annat vis, så trevligt där nere.
Vika paradisbilder du har från var det Sofiero.
Och en fin kattårta, kul ide.
Sköt om dig så mycket.
Kram Zara.

Love Your Homes sa...

Din lilla lyllis med Sofiero runt knuten, jag skulle nog också hänga där för jämnan.
Här uppe kanske jag kan locka dig till ett par ställen, men jag tror inget slår Sofiero. Jag hoppas du kommer ändå.....

Bisou

Tusenfröjd sa...

Visst är där fint... jag gillar den rabatten, sådär härligt vild och fluffig! Tittade in på Annas nya sida. Mycket fin inspiration och vackra bilder.
Ha det bäst!
Liv

Anonym sa...

Amen Ditt inlägg på min blogg var ju helt underbart, jag bugar så djupt för jag tyckte så mycket om vad Du skrev!

Vilken skön liknelse, att Indien är samma sak som himmelen.... AHH, tack för att Du satte ord på min feeling!!

Agneta

Karin sa...

Härliga bilder Lena! Visst är vi som bor nära dessa underbara platser lyckligt lottade männsikor. Själv har jag fem minuters cykelväg till Botaniska här i Göteborg. :-)

Tack för dina peppande ord om mina bilder! Jag vill gärna börja sälja dem men jag vet just för tillfället inte riktigt hur och på vilket sätt. Har precis gjort en "stor" beställning på bilder. Visar på bloggen när jag fått dem och ramat in. ;) Hör mer än gärna av dig om du är intresserad av någon speciell bild. Speciellt dyra behöver de inte bli och du får givetvis bloggrabatt! ;D

Kram Karin

Vit som snö sa...

Vad härligt att ha så nära till den parken! Och härligt att det finns plats för bus o trädklättrande och fruktsmakande, perfekt för alla som inte har en egen grön plätt - och förstås för alla andra också!
Underbara blomsterbilder!
Kram Cilla

Rosenvit sa...

Thank you! för dina ord. Chefen är ganska bra men det är nog jag mest som vill göra allt så j-la perfekt.

Nästan-boaormskramar
Anna

millandante sa...

Vad härligt att bo så nära detta paradis!
Men du, hur gick det på loppisen???
Har du något kvar efter rensningen? *fniss*
Det lät så härligt när du beskrev din första lägenhet. För visst har prylarna en tendens att ta för stor plats och för mycket energi. Dock tillför ju några energi också... och det är väl just de vi ska omge oss med!
Kram

Jenny sa...

Hej Lena!
Vilka vackra bilder från Sofiero, kul att du bor så nära:)

Hihi, ropade hit Peter o öppnade länken till de där hönshusen. Medans jag blev alldeles tokig o började klappa händerna under glada tillrop bara suckade Peter o kallade det för idioti??! Karlar..fattar inget! Jag är säker på att Tuppen Jansson o Co gärna hade velat bo sådär;)
O vilka fyndpriser,fniss!

Ha det gött goa du!

Kramis Jenny